Wegetariańskie z kaszą gryczaną i pieczarkami

Gołąbki to nie koniecznie musi być danie mięsne. Chociaż przywykliśmy do tego, że są podawane właśnie w taki sposób, można serwować je w postaci wegetariańskiej. Odpowiednio przyrządzone będą smakować nawet największym mięsnym łakomczuchom, którzy nie wyobrażają sobie obiadu bez schabowego czy kotletów mielonych. Na pewno taka opcja jest zdrowsza, bogata w witaminy i składniki mineralne, polecana osobom odchudzającym się, obok gołąbków dietetycznych według Dukana i ciekawa pod względem wykonania.

Tego rodzaju eksperymentowanie w kuchni jest polecane zwłaszcza, gdy mamy już dość oklepanych dań przygotowywanych w ramach piątkowego, bezmięsnego obiadu. W takim wypadku warto pochylić się nad gołąbkami wegetariańskimi. Zamiast mięsa ich głównym składnikiem będą pieczarki, warzywa, soczewica a szczególnie polecana jest kasza gryczana, która odpowiednio doprawiona ma identyczne walory smakowe jak mięso. Zwykle mięsne dodatki na Wigilię lub piątek zastępujemy grzybami.

Mogą to być grzyby leśne, kiedy jest sezon na nie lub pieczarki cały rok dostępne w sklepach. Do gołąbków gotuje się je lub podsmaża a następnie łączy z ryżem przyrządzonym na sypko i zawija w liście kapusty wcześniej lekko obgotowane. Raczej opcja bez zawijania nie jest polecana, ponieważ w momencie, kiedy dodajemy mięso, ono stanowi spoinę dla formowanych kotlecików a grzyby nie zapewnią im takiej konsystencji. A jeśli nie grzyby to kasza gryczana. Stanowi ona podstawę wielu smakowitych dań. Odpowiednio przyprawiona i podana zachwyci każde podniebienie. Jeśli ktoś próbował kotletów wykonanych z tejże kaszy z dodatkiem sera żółtego lub twarogu, wie, że to prawdziwy rarytas.

Chcąc zrobić na obiad gołąbki z kaszą gryczaną można użyć dowolnych wybranych przez siebie dodatków. Mogą nimi być różne rodzaje sera, warzywa grillowane albo podsmażone jak też grzyby. Wszystkie składniki powinny być ugotowane na pół miękko, tak żeby podczas duszenia zachowały swoją postać. Na uwagę lubiących potrawy bezmięsne zasługuje soczewica jak i soja. Obie rośliny mają duże walory smakowe i zdrowotne, tak, więc warto wprowadzić je do swojego jadłospisu. Każdy farsz czy to z ryżu i mięsa czy też z kaszy i warzyw można dowolnie doprawiać i zawijać w kapuściane liście.